Hej & välkommen till min blogg.

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad :)


måndag 15 december 2014

Julbord på Katrinelund

Hej svejs!

Hur har ni det så här inför sista veckan innan jul? Här tar vi det ganska lugnt än så länge. Jag jobbar ju hela julen så här hemma blir det lite annorlunda firande iår.
Hur blir det för er? Är ni lediga under julen?


I lördags var vi på årets första julbord på Katrinelund som ligger vackert vid hjälmarens strand.
Måste säga att det var ett av de finaste ställen jag varit och ätit julbord på och redan vid entrén möttes man av hög stämning.



Innan vi blev visade till bords fick vi njuta av en hemkokt glögg på blåbär plockade i närområdet, riktigt god. Väl vid bordet tändes rökelse och vi fick en liten aptitretare,

 


Stämningen var hög och överallt lös det av ljus tom i taket hängde en stor belyst trädgren och borden var vackert dukade med tyg servetter,




Något som jag fann väldigt positivt var att de inte hade några fasta sittningar utan folk kom och gick i lagom ström och på så vis blev det inte några långa köer till maten.


Alla kalla delikatesser var vackert upplagt i små smakbitar på speglar. Enkelt och väldigt smakfullt och framförallt slipper man slafs som blir då många gröpar i samma form.



Även gottebordet var något utöver det vanliga men tyvärr orkade jag inte smaka av alla godsaker men några små slank allt ner :).



Många bilder blev det men det fanns sååå mycket fint att fota.
Själva smaken då på maten undrar ni? Ja allt var gott men det var nog mera en upplevelse i helhet än en smaksensation.



Nu hoppas jag att blåsten och regnet som härjar utanför ger sig och vi får en fin sista vecka innan jul.

5 kommentarer:

  1. Herre min je vilken underbar miljö!!! Då får maten vara lite si så, den lyfts ju av den underbara omgivningen, gillade grenen med ljusen i taket och iden med mat på spekglar i ramar... läckert! Här ska jag snart ta å åka och hämta hem barnen, skala potatis och göra en stor laddning av mitt potatismos med massa äkta grädde å så julkorv å stark senap... Magen kurrar bara då jag tänker på det, blev nämligen bara en lätt sallad till lunch så jag skulle orka/hinna ut å springa. Lämnar massor av kramar och hoppas det går bra för dig att jobba, antar du har kvälls/nattpass? KRAM

    SvaraRadera
  2. Hoppas du nu ligger nerbäddad å får sova <3 JAg vaknade med dunderfökylning så te och Alvedon är mina hjälpredor i dag, har ett möte och lite andra måsten inför en intervju i morgon som jag hoppas att jag är pigg nog att åka och göra... Annars får jag ställa in, är väl inte hela världen känner jag. Lämnar en drös kramar och önskar dig en god sömn och fin dag då du väl vaknar igen! KRAM <3

    SvaraRadera
  3. Det lät härligt med promenad, men här ska jag nu ta sen lunch och kura i soffan, ev ta en powernap eller en varm dusch. Med Alvedon är det ok, så jag läser ikapp och skriver ut intervjuer, sådant som hjärnan inte behöver vara inkopplad på så får dagen i dag bli en mellandag så att jag kan spurta in i julledigheten med att leverera allt jag ska till på fredag. KRAMAR

    SvaraRadera
  4. Kommer bara in å önskar dig en fin vkäll, är urlakad efter en dg i Vilhelmina med intervju och glasögonfix med Bogges glasögon, blir tidig kväll då förkylningen inte vill ge sig, snarare tvärt om :-( Ser fram emot fina granbilder på fredag då! KRAMAR

    SvaraRadera
  5. Det ser ju helt fantastiskt ut! Älskar att komma till Sverige och gå på julbord på liknande ställen, stämningen och maten! Här i Norge så är julbord som regel en "jultallrik" med mindre goda saker på eller att man går på julbord i helt vanliga restauranger.

    SvaraRadera