Hej & välkommen till min blogg.

Skriv gärna en kommentar så blir jag glad :)


söndag 3 juni 2012

Söderköping!

Hej alla fina!

Hur har ni det? Länge sedan jag uppdaterade här. I veckan har jag mest varit på jobbet och gjort de vardagliga sysslorna hemma. 
Men i helgen har jag och mannen varit på en liten weekend till Söderköping.

Afternoon tea på hotellet

När vi kom till hotellet bjöds det på afternoon tea. Ett bord fullt av både våfflor med sylt och grädde, ost och kex med goda marmelader och flera goda bakverk. Och ni kan nog gissa att jag var tvungen att smaka på det mesta ;).

Del av Mons friluftsområde i st: Annas skärgård.

Efter fikat åkte vi ut till st: Annas skärgård och tog några korta promenader men oj vad kallt det var. Havet såg inte alls inbjudande ut.

Ljummen löktarte med souvas & lingonchytney
Grillad gödkalv med ramslöksmör & rödvinssky serverad med ugnsrostade sötpotatisar & svartrötter 
Citronmousse med blåbär & sockersegel

 Till kvällen serverades vi en fyrarätters middag men jag glömde tyvärr ta en bild på första rätten som var en starter med liten skaldjurstoast på kavring. 
Maten var väldigt god och jag blev
såå mätt att efterätten nästan blev orörd. Det enda jag inte riktigt gillade var det saltade och rökta renköttet till förrätten.
 


Även lördagen var kall och blåsig ja nästan så jag kan säga att det var storm... Längs Göta Kanals hamn var det inte så mycket rörelse och många småställen öppnade inte förens till midsommar.


Bondens Creperie & Lanthandel hade säsongsöppning denna lördag så där passade vi på att gå in och värma oss och äta lunch. 


Ett mysigt ställe med en fin lanthandel och de godaste crepes jag någonsin ätit. Många goda fyllningar fanns det att välja bland. 


Staden hade två vackra kyrkor och de gamla kvarteren med pyttesmå hus tätt inpå varandra var väldigt fina men där kändes det som att fotografera privat egendom så därifrån blir det inga bilder.


Frusna och trötta var det väldigt skönt att krypa ner i sängarna i det smakfullt inredda hotellrummet.
Söderköping brunn besöker jag gärna igen men föredrar då en varmare helg i juli.

Ha nu en fortsatt skön söndagskväll och bra start på nästa vecka.

30 kommentarer:

  1. Hej vännen. Åh va mysigt det ser ut, kylan till trots. Härligt att få komma hemifrån lite;)
    Kram Cicci

    SvaraRadera
  2. Åh vilken mysig helg ni har haft i en av mina favoritstäder! Det är många som varit ledsna över helgens väder. Flera evenemang som är beroende av bra väder har både regnat, blåst och frusit bort. Men jag tror ändå att ni haft det mysigt och ätit god mat, det ser jag på bilderna=)

    Önskar dig en fin söndagskväll och en fin start på veckan!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  3. Du verkar ha haft en superhelg, fast vädret inte var på topp. Kul att hitta på nåt och bo på hotell, äta gott och mysa. Ha en fin vecka. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  4. Men vilket underbart ställe ni varit på!
    En riktigt super-ladda-batterierna-helg................

    Härlig och mycket mat förstår jag.

    Kramen till dig,
    Anneli

    SvaraRadera
  5. Hej Vännen!
    Åh vad mysigt ni ser ut att ha haft det!! Dit skulle jag oxå vilja åka, ser jättefint ut:)

    Ha en trevlig kommande vecka,

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  6. Söderköping är mysigt. Mysig helg ni har haft, ja förutom vädret då ja. Finns mycke fint att titta på även i skärgården vid St Anna.
    Härliga bilder du bjuder. Ha en fortsatt skön Söndags kväll.
    kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. http://vindsromantik.blogspot.se/

    ... jaadå, man kan ändra sej...
    Vad mysigt, så fint maten är upplagd, det gör ju mycket hur det ser ut.
    Vad synd att ni hade så dåligt väder med blåst, blåsten är nog det värsta jag vet, regn och snö gör mej inget, men blåsten.

    Önskar dej en underbar vecka
    Kram Maggan

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig helg ni har haft och Söderköping är verkligen nåt att planera in en resa till nån gång i framtiden.
    Synd bara att vädret ska vara så trist.
    Ha en fin vecka!
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  9. Det var en härlig tripp som ni gjorde. Synd med kylan bara. Maten verkar ju fantastisk. Ha en fin start på veckan.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Hoppsan! Försvann min kommentar eller vad hände???

    SvaraRadera
  11. Vad trevligt och mysigt. Söderköping är en underbar stad. Vi brukar göra en utflykt dit på sommrarna.
    Verkar vara en härlig idé att åka så där en helg också.
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  12. Mysigt =) Är jätte härligt i Söderköping! Kram och ha en fin dag

    SvaraRadera
  13. God morgon. Vilken helg ni haft, synd med kylan. Var ligger Söderköping? Vilken tid var ni vid DollarStore då? Vi var där vid 15-tiden. Ha en trevlig start på veckan. Kram mamma

    SvaraRadera
  14. Vilken härlig helg, lite solsken så hade det varit
    pefekt. Maten ser så god ut och hotellrummet är
    jättefint, såna här små äventyr lever man på länge.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  15. kathas kortmakeri4 juni 2012 kl. 08:02

    Så synd att lilla sörping inte bjöd på fint väder för det är verkligen en sommar stad som lever upp i fint väder. Glassarna på smultronstället är något man inte ska missa i sol och värme.
    Men ni ser ut att haft det bra på Brunnen.
    Varma Kramar Katha

    SvaraRadera
  16. Vilken härlig helg,att bara få vara, äta gott, bo på vackert hotell och rå om varandra det låter underbart! Synd att det inte var lite varmare.
    Önskar dig en fin måndag!
    Kram Raina

    SvaraRadera
  17. Jag har tyvärr inga fler lampor. Anette o Dick tog de två som jag hade. Men det finns en massa saker kvar. Nu fick jag blodad tand och ska ha öppet fler gånger i sommar. Min man sa "varför inte redan på onsdag?". Så nu får vi se...
    Fixar inte att läsa ditt inlägg idag, så jag hoppade ner hit direkt. Har inte ätit mat sen frukosten hos Violan, utan kört stenhårt med mina pulverpåsar. Jag drömmer om mat! Men skam den som ger sig.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  18. Men så kul att vi hade er hos oss!!!! Tråkigt med dåligt väder men det kan inte vi påverka ;)
    Alla viktiga platser har ni besökt ;) så återvänt en gång till när det är varmt :)
    Kramar från frysen Söderköping :)

    SvaraRadera
  19. Hej!
    Så mysig helg!
    Det låter som en perfekt helg, avkoppling och god mat.
    Ha en bra början på veckan också.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  20. Oj, så mysigt.
    Vi åker på en weekend ibland och vi tycker att det är så mysigt.
    Kram Stina

    SvaraRadera
  21. Men wow vilket ställe, dit vill, nä dit måste jag åka!!
    Helt underbara bilder som du visar :)
    Ha en fin vecka Ing-Britt, stor kram Helena

    SvaraRadera
  22. Vilka fina bilder! Låter som en helt underbar helg! (Ja, bortsett från vädret då förstås, men det kan man ju inte göra något åt).

    Söderköping är en riktigt fin liten pärla.

    Hälsningar Anncathrine

    SvaraRadera
  23. Så vackert det är i denna lilla stad .
    Blir så sugen på att vandra i väg bland alla fina gränder och gator.
    kram.

    SvaraRadera
  24. Härligt att få komma ifrån vardagen och bara må gott!
    Ha en finfin vecka!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  25. Visst är det fint där ...vi brukar åka dit ett par gånger varje sommar

    Kram Rosa

    SvaraRadera
  26. VILKEN LYX helg ni har varit på. SÅ skönt att få komma bort så där. Allt ser underbart ut. =).

    Tack rara, nu är det mycket pyssel hit och dit. Frukosten som jag serverade är inte nåt jag gör varje helg hihi någon gång bara. För mig blir det oftast kaffe och en cig o någon gång nån macka. Nyttigt va haha. Visst kan man ha sämre arbetsplats =). Må gott vi hörs mera kram♥♥

    SvaraRadera
  27. Vad mysigt att åka iväg bara ni två. Söderköping är en fin stad. Där bodde min pappas morfar :O)
    Kram Agneta
    PS Hoppas att du mår bra vännen DS

    SvaraRadera
  28. Underbart att vara iväg på lite lyxweekend :) Tråkigt bara att det var så kallt. Här var det inte bättre väder heller. Har ju blivit så bortskämd med många dagar på rad med över 25 grader varmt så man blir lite snopen när det helt plötsligt bara är 8 grader ute.

    Mysiga bilder du bjuder på iaf och hungrig blev jag ju nu när jag ser den goda maten, hihi!

    Hoppas du får en bra vecka!!

    Kram Petra

    SvaraRadera
  29. Herreguuuud så mysigt ni verkar ha haft det vännen! För att inte tala om hur GOTT ni verkar ha haft det ;-D Mums säger jag bara å fick genast en kurrande mage. Hoppas ditt låga arb pass går bra, lämnar en drös kramar till dig <3

    SvaraRadera
  30. Åh underbara Sörping och underbara Mon!! Jag älskar vår östgötska skärgård och vi åker ofta ut. Drömmen vore ju ett litet torp nånstans med tillgång till lite sandstrand... :) *drömmer mig bort lite*
    Men om ni var i Sörping, besökte ni inte Smultronstället? Eller öppnade inte dem heller förrän midsommar? Fast var det kallt kanske glass var det minsta ni var sugna på. ;)

    Var åt ni nånstans? Det såg underbart gott ut och vi som älskar att åka runt och äta kanske bör testa det där stället. ;)
    Ha nu en underbar nationaldag!

    Kram kram

    SvaraRadera